Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

SIP-trunking: het voordeligere alternatief voor ISDN

Waarom kiezen bedrijven voor zakelijke telefonie met SIP trunking? Het antwoord is simpel: met SIP trunking vervallen alle dure ISDN kosten.

SIP trunking is niets anders dan één telefoonlijn, die via internet de bestaande telefooncentrale verbindt met het openbare telefonie netwerk.

Bellen met SIP trunk staat voor Session Initiation protocol en is een algemene term binnen de telecommunicatie branche voor internet telefonie in combinatie met een fysieke telefooncentrale.
Hieronder wordt verstaan dat bedrijven met een traditionele telefooncentrale voorts niet meer via het traditionele ISDN telefonie netwerk inkomende en uitgaande gesprekslijnen voeren, maar via SIP trunking een voice-over-IP (VoIP) technologie. Via SIP trunking kan een bedrijf voortaan alle gesprekkenvia de eigen internet verbinding afleggen.

Het grote voordeel voor een bedrijf is dat er voortaan geen twee aparte infrastructuren nodig zijn, namelijk internet en koperverbindingen om data, waaronder ook "spraak"-data te vervoeren. SIP trunking met de internet verbinding zorgt ervoor dat zowel bestanden kunnen worden gedownload, websites kunnen worden bekeken, maar ook telefonie gesprekken kunnen worden gevoerd met de ontvanger. Hoofdzakelijk merkt men de voordelen van SIP trunking alleen in de hoogte van de telefonierekening: De koperverbindingen worden overbodig, dus ook de hoge kosten van ISDN abonnementen. Daarnaast vervallen de beheerskosten van het ISDN netwerk. Een overstap naar SIP trunking met uw telefooncentrale heeft tevens invloed op de hoogte van de gesprekskosten, gezien deze bij SIP trunking aanzienlijk lager liggen dan ISDN-gesprekskosten.

Bellen via SIP trunking bespaart een bedrijf afhankelijk van het aantal gesprekslijnen voor ISDN-2, ISDN-4, ISDN-8, ISDN-10, ISDN-30 enzovoorts enkele honderden tot duizenden euro's per jaar. De SIP trunking techniek is wellicht anders dan ISDN, maar de toepassingen bellen en gebeld worden blijven hetzelfde. Met andere woorden een overstap naar van ISDN naar SIP trunking, daar merkt een bedrijf met een goede internetverbinding in vergelijking met bellen via ISDN niets van.

Nog een interessant feit over SIP trunking is dat alle inwoners en bedrijven in Nederland eingelijk al reeds via internet bellen. De landelijke hoogwaardige glasvezel verbindingen stoppen bij de wijkcentrale bij u in de buurt, spraakdata wordt vervolgens vervoerd via andere fysieke verbinding; gevoeligere koperverbindingen.
Het kwaliteitsvoordeel van SIP trunking is dat telefonie gesprekken die eindigen bij de wijkcentrale ook via dezelfde technologie (internet) worden verder geleid. Door SIP trunking blijft de stabiliteit en kwaliteit van de gesprekslijnen zo veel mogelijk bewaard en is daardoor vele malen hoger dan gesprekslijnen verder geleid via koper.

Een SIP trunk ruimt op!


SIP trunking is in principe interessant voor ieder bedrijf. De grootste kosten vallen echter te besparen in het midden en grotere segment bij meervoudige gesprekslijnen, omdat met SIP trunking de maandelijkse kosten van gesprekslijnen vervallen.

Daarnaast valt ons dagelijks op dat bedrijven, die zich bij ons melden voor een SIP trunk offerte, een telecommunicatie oplossing geleverd krijgen die bij wijze van spreken een "half dorp" kan voorzien van telefonie. Het beruchte te-veel-geld-over-de-balk-gooien fenomeen door onbenutte dure gesprekslijnen en ondoorzichtige telefonie contracten wordt door middel van SIP trunking aan banden gelegd.

Op February 3, 2014